Wat is het bestaansrecht van spam referral?

In de vorige artikelen in deze serie schreef ik wat ‘spam referral’ is en ook hoe je er vanaf kunt komen.

Dat we last hebben van ‘spam referral’ mag inmiddels duidelijk zijn. Maar waarom doen ze het eigenlijk? En hoe doen ze het?

Waarom bestaat spam referral?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand een spambot zoals deze activeert. De eerste is, dat ze het web crawlen om website-informatie te verzamelen, zoals bijvoorbeeld de crawlers van Google doen. Soms is het doel wat wazig, alsof ze op zoek zijn naar kwestbaarheden op het gebied van veiligheid. Het internet zit vol bots.

De tweede reden is, dat ze in beeld willen komen bij website-eigenaren. Dus drukken ze verwijzingslinks door naar je website, in de hoop dat je deze opent om te kijken wie er doorlinkt naar je website. Als je verkoper bent van een programma voor het zoekmachineoptimalisatie, zoals Semalt, wat is dan een betere manier om je te vermarkten dan deze? Gegarandeerd dat ze bij eigenaren van kleine websites de illusie wekken dat er daadwerkelijk iemand een link naar zijn website heeft geplaatst.

De derde reden is, dat ze simpelweg een grote groep mensen naar een bepaalde website willen laten kijken. Het is misschien een vage SEO-service – Ik zorg dat je xx bezoekers op je website krijgt voor €€. Het zal ook voor bezoekers zorgen, omdat veel verwijzingen niet bouncen (want we blijven zoeken en zoeken naar die link naar onze website, voordat we uiteindelijk concluderen dat het SPAM is). Derhalve kan het worden verkocht als ‘kwaliteits’verkeer, hoewel er een uiterst kleine kans bestaat dat het om potentiële klanten gaat.

Hoe doen ze het eigenlijk?

De crawlers werken redelijk eenvoudig: ze beginnen met een lijst van webpagina’s en scannen deze op links. Dan volgen ze deze links, op zoek naar meer. Nieuwe crawlers gebruiken Javascript om ook dynamische pagina-inhoud op te kunnen vragen, waardoor ze uiteindelijk de Google Analytics tegenkomen.

 

De ‘ghost referrals’ bezoeken je website niet echt; zij maken gebruik van een lus in hoe Google Analytics op de achtergrond werkt. Wanneer iemand jouw website bezoekt, wordt automatisch het Google Analytics-javascripprogrammaatje gestart. Dit stuurt een ‘ping’ naar de Google Analyticsservers met informatie over de bezochte website (geïdentificeerd door de UA-#######-# trackingcode), een unieke gebruikerscode (die zogenaamd van een cookie op je computer komt), de bezochte pagina, de hostnaam van de server en de verwijzingsbron. De spammers versturen miljoenen nep-‘pings’ met speciaal samengestelde informatie én hun websiteinformatie als de verwijzingsbron.

Ze komen dus niet daadwerkelijk op je website om de trackingcode te krijgen, ze gebruiken waarschijnlijk random codes uit een reeks. Omdat ze niet echt je website hebben bezocht, weten niet wat de hostnaam van je server is. Daarom zie je dus hostnamen zoals ‘iedit.ilovevitaly.com’ of apple.com’ staan. Dat maakt duidelijk dat dit verkeer nep is.

En wie doet het? Op de website blackMORE Ops plaatste iemand het volgende commentaar: “Good job! Vitaly Popov is my real name. […] I don’t need to hide my personality, because what I’m doing it isn’t a crime as minimum in Russia. It is just creative marketing. And yes, I’m having a lot of fun and laughing at you all!”  Toegegeven: Google heeft een duidelijk manco in zijn analyticssysteem, en deze snuggere aap maakt daar dankbaar gebruik van. Het is verrassend dat het nog niet door veel anderen is nagedaan.

[content_band inner_container=”true” no_margin=”true” border=”all” padding_top=”10px” padding_bottom=”10px” bg_color=”#eee” bg_image=”” parallax=”true” bg_video=”” bg_video_poster=””]

In deze blogserie “Hoe verwijder je referral spam uit Google Analytics?” zijn de volgende artikelen verschenen:

1. Wat is referral spam?

2. Ghost referrals verwijderen uit Google Analytics

3. ‘Enge’ crawlers zoals Semalt verwijderen uit Google Analytics

4. Bots en spiders die zich wel gedragen

5. Waarom bestaat spam referral en hoe doen ze het?

Deze serie artikelen is een vertaling van een blogpost van Mike Sullivan van Analytics Edge.

[/content_band]

[share title=”Interessant? Delen mag!” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” email=”true”]

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Spam